MANKURTLAŞIRSAN YOK OLURSUN

Türk dünyasının edebiyat aksakalı Cengiz Aytmatov, 10 Haziran 2008’de 80 yaşında aramızdan ayrıldı. Onu, Kırgızistan’ın Tanrı dağları eteğindeki  Şekerköy’den alıp, dünya edebiyatının zirvelerine taşıyan özelliği, ulusal kimliğe sırt dönmeden  evrensele ulaşabilmenin sihrini keşfetmiş olmasında yatar. O, öncelikle halkının kültür kodlarını, Manas Destanı ve Kırgız efsanelerinden beslenen ruhunu  iyi bilmektedir. Halk pınarından, ulusal kültürden aldıkları, onun hayal gücü, düşünce derinliği ve anlatım yeteneği ile birleşince, Cengiz Aytmatov gibi büyük bir yazar ortaya çıkacaktır.  

Aytmatov’un roman ve öykülerinin bir çoğunda  çevre Kırgızistan kırsalı, köyleri, kasabalarıdır. Ama yazarın ele aldığı konuları işleyiş ustalığı, yarattığı karakterler, dil ve anlatımla bir bakarsınız ki ülke sınırları çoktan aşılmış, tüm dünya hatta evren romanın içine girmiştir. Aytmatov’un veterinerliği, Kopar Zincirlerini Gülsarı, Dişi Kurdun Rüyaları, Deniz Kıyısında Koşan Alaköpek  gibi  roman ve öykülerindeki hayvan karakterlerinin tasviri ve iç dünyalarını canlandırmadaki başarısının bir diğer boyutudur.

İki paragraflık girişten sonra sözü Aytmatov’un, Gün Olur Asra Bedel romanına getirmenin zamanıdır. 1980 yılında, SSCB dağılmadan yazılan roman, Kazakistan’ın Sarı Özek Bozkırındaki küçük bir tren istasyonunda geçen 24 saati anlatmaktadır. Romandaki geriye gidiş gelişler ve eski dönemlerin muhasebesiyle, yüzyıldan daha uzun süren bir 24 saat! Romanda geçen Mankurt ve Mankurtlaşma, kısa zamanda edebiyat  dünyasının  dışına çıkacak, siyasal, sosyolojik, psikokültürel bir terminoloji olarak kullanılmaya başlayacaktır. 

Mankurt söylencesine yol açan efsaneyi kısaca özetleyelim :

“Çok eski dönemlerde Naymanların ve diğer Türk boylarının komşusu Juan Juanlar tutsak aldıkları savaş esirlerinin saçlarını usturayla kazıdıktan sonra kafalarına yaş deve derisinden başlık geçirip çöle salarlar. Çöl sıcağında geçen süre içinde kuruyan deve derisi tutsağın kafasını mengene misali sıkmaya ve korkunç acılar vermeye başlar. Saçlar, kuruyan deve derisinden başlığın etkisiyle kafatasının içine doğru gelişir. Tutsakların çoğu bu korkunç acıya ve kızgın çöle dayanamayarak ölür. Yaşayanlar ise beyne basınç yapan deri başlığın etkisiyle bellek sıfırlanıp, bilinç yitirildiği için geçmişe ilişkin hiçbir şey hatırlamazlar. Geçmişlerini, ailesini, obasını, ulusal köklerini tamamen unutur, aidiyet duygularını kaybederler. Bu, kafası boş, bedenleri sağlam tutsaklar efendilerine tam bir köle itaatiyle bağlanırlar. En ağır işlerde çalıştırılırlar. Onlar artık, birer Mankurttur. Kırgızlar arasında bir ermiş olarak kabul edilen Nayman Ana, eski çağlarda, tutsak düşüp Mankurtlaşan bir gencin anasıdır. Nayman Ana, uzun bir arayıştan sonra tutsak oğlunun izini bulur. Çölde deve çobanlığı yapan oğluna geçmişini hatırlatmaya çalışır. Ana sıcaklığını kullanarak kendine gelmesi için çabalar. Ama ne yapsa boşunadır. Çünkü Mankurtluktan dönüş olanaksızdır. Mankurt oğul, kendine gelmesi, geçmişi hatırlaması için günlerce çaba gösteren öz anasını, efendisi buyruk verdiği an oklayıp  öldürür. Mankurt oğul tarafından öldürülen Nayman Ana’nın trajik sonu, ileriki dönemlerde topluma mal olur, bir çok destana, efsaneye kaynaklık eder. Nayman Ana’nın defnedildiği yer, yani gömütlüğü ise tüm Kırgızlarca kutsal bir ziyaret yerine dönüştürülür. Efsanesi de kuşaktan kuşağa günümüze kadar ulaşır.” 

Aytmatov, SSCB döneminde yazdığı romanında, efsaneleri kullanarak, milletinin, kişilik ve kimlik kaybıyla Mankurtlaşmaması için  edebiyatın gücünü kullanmıştır. Bunda da son derece başarılı olmuştur. Romanda, Sovyet rejiminin, Türk halklarını, ulusal köklerinden koparmaya yönelik asimilasyon politikaları, efsane ve mitolojik ögeler kullanılarak ustaca eleştirilmektedir. Bu yönüyle Aytmatov’a romanları ve öyküleriyle, Kırgızların 20.yüzyıldaki en büyük Manasçısı denebilir. O, Kırgızlara ve diğer Türk kökenli  halklara, görkemli kültürel geçmişlerini, milli köklerini hatırlatan, sanatsal  elektroşokla derin bilinçaltlarının hareke geçmesine öncülük eden bir bilgedir.

Kırgızistan’ı orada bırakıp sözü günümüz Türkiye’sine yönelik Mankurtlaştırma projesine getirelim. Toplulukları ulus haline getiren milli bilinci yok ederek, Türkleri postmodern Mankurt sürüsüne dönüştürmeye yönelik kültürel operasyonlar son dönemde yoğunlaşarak sürmektedir. Yazılımı emperyal merkezlerce yapılan stratejinin özü, ilk aşamada Türk yerine Türkiyelilik, Türk Milleti yerine Anadolu Halkları önermeleridir. Türk kimliği merkezli, sosyolojik ve tarihsel bir geçeklik olan Türklük paydasının ortadan kaldırılması durumunda imamesi düşmüş 99 luk tesbih misali gerisi kendiliğinden gelecektir.  Dağılma ve yok olma !

Ölümünün 15.yılında, Aytmatov’un tarihsel uyarısına kulak verelim. Emperyal kumpası bir kez daha tersyüz etmenin, bireysel ve toplumsal Mankurtlaşmaya karşı milli kimliğe sıkıca sarılmaktan geçtiğini de asla unutmayalım!

 
Av. Hüseyin Özbek

Eserler/Kitaplar

HAKİMİYETİ MİLLİYE Mİ HAKİMİYETİ KÜLLİYE Mİ ANAYASA’YI CUMHURİYET ÖNCESİNE GÖTÜRMEK REJİM NE ZAMAN DEĞİŞTİ? SIRÇA KÖŞKÜN KIRILAN CAMI 31 MART’IN İNTİKAMI JÖN TÜRKLERDEN JÖN TÜRKİYELİLERE KENT BİLİNCİ Mİ ETNOFEODAL DAYATMAYA TESLİMİYET Mİ TÜRK SERMAYESİNDEN TÜRKİYELİ SERMAYEYE ÇANAKKALE CENTİLMENLER SAVAŞI MIYDI ? MİLLET MALIDIR TÜRK HALKI GAZZELİ GÖÇÜNE Mİ HAZIRLANIYOR ÜÇÜNCÜ ERMENİ DALGASI SINIRLARI ZORLARKEN TÜRK KİMLİĞİNİ TUTSAK ALAN BEDEVİ SOSYOLOJİSİ TARİHÇİLİK BAŞKA MEDDAHLIK BAŞKA ARAÇSALLAŞTIRILAN YARGI SİLAHA DÖNÜŞTÜRÜLEN HUKUK KONSOLOSLUK MAHKEMELERİNDEN SÖMÜRGE YARGISINA FETÖ’YE KİMLER YOL VERDİ DEMOGRAFİK ÇÖPLÜĞE DÖNÜŞTÜRÜLEN ZAVALLI ÜLKEM 101. YILINDA MÜBADELEYE BAKIŞ CUMHURİYET ŞEHİDİ UĞUR MUMCU “ÜÇ TARZI SİYASET”İ YENİDEN HATIRLAMAK ASKER DÜŞMANLIĞININ GENETİK ŞİFRELERİ NOEL KUTLAMASI MI ETNİK AYRILIKÇI MANİFESTO MU ZEYTİNDAĞI’NDAN GÜNÜMÜZE ÇÖLDE DEĞİŞEN BİRŞEY YOK KIZILCA GÜN GÜNEYDOĞUDAN ÖYKÜLER CUMHURİYET ŞEHİDİ NECİP HABLEMİTOĞLU YER EKSİ İKİ İHANETE ÖVGÜ YARIŞI ATTİLA OLMAYAN TÜRK TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİNE İNTİHAR SALDIRISI İHANET SİMGELERİNİ ANITLAŞTIRMANIN DAYANILMAZ SAKİLLİĞİ BİR BAŞKA AÇIDAN YEREL YÖNETİM STARBUCKS MU ZEMZEM Mİ BİLGE DİPLOMATIN ARDINDAN SİVİL ANAYASA MI EMİRNAME Mİ TÜRKİYE`NİN CUMALARI VAHDETTİN`İN 100.YIL RÖVANŞI KURTULUŞA LANET İŞGALE DAVET SİVİL SOSLU TAKUNYA ANAYASASI DEMOGRAFİK SUİKAST MADIMAK ASLINDA NE İDİ LOZAN’IN 100. YILINDA SEVR ÇAĞIRMA SEANSLARI MİLLİ MÜCADELENİN İSYAN MANİFESTOSU MANKURTLAŞIRSAN YOK OLURSUN KURTULUŞUN İLK ADIMINA SÜRÜLEN LEKE TAŞIYAN MI TAŞINAN MI KAZANÇLI DEPREM ÜZERİNDEN TOPLUM MÜHENDİSLİĞİ CUMALAR YİNE YANILTMADILAR 31 MART’IN DERİN KÖKLERİ ÇANAKKALE'Yİ DENİZDEN OKUMAK İSTİKLÂL MARŞI 102 YAŞINDA ÜÇ DEVRİM YASASI ÇÜRÜTÜLEN KURUMLARIN YANILTICI ALTERNATİFLERİ ÜZERİNE KARARGAHTA KUŞATILIP KIŞLAYA HAPSOLMAK POSTMODERN DERSİM HAREKATI BOZKURT ÖDÜLÜNDEN BOZKURT ÖDÜNÜNE DEPREM ÜZERİNDEN SURİYELİ PAZARLAMAK BAROLARIN SIĞINMACI SORUMLULUĞU JEOPOLİTİK İLE TEOPOLİTİK ARASINA SIKIŞMAK Mütareke Döneminin İşbirlikçileri Kuruluş Mimarisi CEMEVİ SALDIRISI NOTLARI Bağımsızlık belgesi: Lozan ZAHO ÜZERİNDEN TÜRKİYE `YE KUMPAS DOGA İLE KAVGA EDİLMEZ İŞGAL MECLİSİNDEN KURTULUŞ MECLİSİNE TERMİNOLOJİK ALIŞKANLIKTAN DÜŞÜNSEL TUTSAKLIĞA TÜRKLERİN KADERİNİ DEĞİŞTİREN “KADERİN ADAMI” Yüz yıllık Onur MİLLİ KURTULUŞUN GAZİ MECLİSİ BİR İHANET KRONOLOJİSİ RUSLARIN KILIÇ HAKKI NE ZAMAN İBADETE AÇILACAK TEKALİF-İ MİLLİYE DEVLETTEN PARA ALMAYAN ADALET BAKANI SURİYELİLER NASIL KALICILAŞTIRILIR MANDADAN EVVEL İSTİKLAL Dördüncü Bozgun Utancı Anıtlaştırma KUVVETLER AYRILIĞINA DÖNÜŞ İHTARI GÜLE GÜLE ÇAĞDAŞ NASREDDİN HOCA BENİ BURAYA GÖMÜN OĞLUM ÜŞÜR İKİNCİ SARISÜLÜK CİNAYETİ LOZAN ANTLAŞMASI'NIN 92. YILDÖNÜMÜ PROVASI YAPILAN ŞAHADET ŞAM’DA CUMA NAMAZINDAN ANKARA’DA CENAZE NAMAZINA 9 Haziran’da İnebolu’da olmak 7 HAZİRAN SEÇİMLERİ ÜZERİNE TÜRK SOLUNU SİYASAL KÜRTÇÜLÜĞÜN MARABASI YAPMAK SON UMUDUMUZ ANZAK BEYAZ PERDEDEN SIKILAN TAŞNAK KURŞUNU SÖMÜRGE SOLUNUN TURNUSOL KAĞIDI Ters Orantılı Etnik Denklem Türk Kalesi Yıkılırken MAĞDURİYET Mİ HUKUK TANIMAZLIK MI ORTA OYUNU ORTADAN KALDIRILIRSA SÖMÜRGE EKONOMİSİNİN SÖMÜRGE HUKUKU FLAMAN`IN KOYUNU SONRA ÇIKAR OYUNU ANAVATAN AHISKA VATAN TÜRKİYE AYDIN DOGAN MEDYADAN ÇEKİLİRKEN ŞEHİT KAYMAKAM KEMAL BEY PREVEZE Mİ İNEBAHTI MI TÜRK KOVULUNCA GERİDE TÜRKİYE KALIR MI ÜÇÜNCÜ TAŞNAK TAARRUZU TAHSİN ÇAVUŞ `UN ÖLDÜĞÜ GÜN KEREM`İN DÜDÜĞÜ AMA ÖLMEMİŞ DEĞİL Mİ BABA SEN ÇÜRÜMENİN RESMİNİ YAPABİLİR MİSİN ABİDİN? Kürdistan bayrağını göndere ve sineye çekenler –çektirenler – üzerine fütürist bir deneme İMAJ BOZULMASI YA DA “EROL TAŞ” LAŞTIRMA HÜSEYİN MASKELİ YEZİTLİK Ya da ALMAN ALEVİLİĞİ İHTİHAR BELGESİNİ YIRTAN MECLİSTEN ARDINDA İNTİHAR MEKTUBU BIRAKAN MECLİSE SENİN VATANIN NERESİ ? KIRIKÇI İSMAİL AĞA ÜÇÜNCÜ BALKAN BOZGUNU DAYATMASINA HAYIR MANİCİ BAŞI LOZAN ANTLAŞMASI `NIN 93. YILDÖNÜMÜ GÜL DESTİ GÜLÜM DESTİ ODUNUN KURUSU SUYUN DURUSU İSTANBUL BAROSU LAİKLİK PANELİ TOPLUM MÜHENDİSLİĞİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI KERKÜK BARZANİ’YE HOYRATLAR BİZE Mİ? CHP ’NİN YERİNE TAKLİDİ Mİ KONDU? MEZHEP MAKYAJLI ETNİK STRATEJİ UYUM MUCİZESİ Din Makyajlı Etnik Strateji AYRIŞMA DİNAMİĞİ NASIL İMAL EDİLİR SECCADEYİ İSLAMIN KABE’ SİNDEN KAPİTALİZMİN KABE’SİNE ÇEVİRMEK TÜRK ULUSUNU YENİDEN ERGENEKON’A KAPATMAK Postmodern Açılımın Turfanda Meyvesi MEHMET’İ HANGİ KURŞUN ÖLDÜRDÜ  TÜRKİYE’NİN SERMAYESİNDEN SERMAYENİN TÜRKİYE’SİNE İngilizce Ninnilerle (Uyutayım seni, büyüteyim seni, eğiteyim seni...) 90. Yılında Lozan İngilizce Ninnilerle
Yol Tarifi