GÜL DESTİ GÜLÜM DESTİ

Ertesi gün yapılacaklar akşamdan belli olurdu. Tarla tapan yetişkinlerin, sığır uşakların işiydi. Sabah çiği kalkmadan ahırdan salınan sığırlar evin eli değnek tutan küçüğünün önüne katılırdı. Şehirli birden buçuktan köylü danadan biçikten diye boşuna dememişler. Köylünün aşı ekmeği, varı yoğu oğul uşağa emanet edilen bu mallardı.  Azık poğu beline çalınan uşak, konu komşunun ekinine, bostanına uzanmadan, kurda kuşa  kaptırmadan sığırı iyi gütmesi tembihiyle esenlenirdi.  

 

O gün sığırın hangi gezekte yayılacağı akşamdan kararlaştırılırdı. Köyün yaslandığı güney geçe yukarılara,  yaylaya kadar uzanırdı. Kuzey geçenin gezeği yokuş aşağı Ilgaz Çayına inerdi. Doğuda Sınırdere Başköy’le, batıda Ağarus Özbel Köyü ile sınırı çizerdi. Gezeklerin süt verimi mevsimlere göre farklılık gösterir, sığırın salınacağı yön buna göre belirlenirdi. 

 

Evin ilk kalkanı her zaman analardır. Ocağı yakıp, bucağı toplar, ahırda inekleri kömüşleri sağıp, buzağıları, malakları pinden çıkarıp memeye salarken yukarıdakiler döşekte iğdiş keyfi yapar. Çorba salınıp süt süzülür, yaygı serilip sofra kurulurken sabah güneşinin vurduğu yer yatağı, kalk artık dercesine üzerindekini silkelemeye başlar. Hane sahiplerinin hakkını çalmaca, yavrusununkini ağzına cömertçe indiriveren sağımlıklar ayaklarını sabırsızca dam döşeğine yere vurup meleyerek mera vaktini yukarıya hatırlatır. 

 

Çaydan yana gitmek sığırların olmasa da istisnasız bütün uşakların bayramıydı. Er öğlenden başlayıp ikindiye kadar Ilgaz çayında yunmanın keyfi her şeye değerdi. Sınırdere, Ağarus gönülsüz gittiğimiz yönlerdi. Beri geçede bizim köyün, karşı geçede komşu köyün ekili tarlalarıyla doluydu. Ekin arasında sığır gütmek zordu. Sığırlar ötekinin ekinine berikinin bostanına uzanmasın diye güneş altında ayağın durmak insanı usandırırdı. 

 

Birkaç hanenin sığırının birlikte güdülmesine keşik denir. Uşağı uşağa, sığırı keşiğe katın derler. Gerçekten sığır keşiğinde başlayan yoldaşlık ömür boyu sürecek dostluğun ilk adımıdır. Bir çeşit asker arkadaşlığıdır. Ala İneğin gezekte buzağılaması,  Sakar Kömüşün boynuzunun kırılması, Sarı Dananın yardan uçması gibi ömrün ilk çeyreğinde yaşananlar son çeyreğin yaşlılık hikayelerine dönüşür.

 

At Söküsü Yaylasına kadar uzanan güney geçenin sığır eğleği Himmet deresinde Emin Emminin Oluğu olurdu. Ebe Kayası, Yavlu, Yurt, Himmet Deresinde yayılan keşiğin Emin Emminin oluğuna varması öğle ezanını bulurdu. Hangi yöne çıkılırsa çıkılsın sığırlar yaylımın her metrekaresini tuymuğuna bilir, otun iyisini, çayırın ağza yakışanını eliyle koymuş gibi bulurdu.  

 

Ebe kayasından Yavluya çıkarken Su deresinden o günkü sığır sopası için yabani fındık şıvgını kesilirdi.  Eğrisiz, büğrüsüz, ok gibi fındık dalı dibe yakın yerden kesilir, yan filizler, yapraklar temizlendikten sonra ölçüm başlardı:

 

Gül desti 

Gülüm desti

Seni kim kesti

Çoban kesti

Nerede

Derede 

Ne için

Değneklik için

Doğru söyle

Bir Allahın

Başı için


Çobanın el boğumuna göre söylenen tekerleme bitinceye kadar süren ölçümün sonunda ağaç ucundan kesilir, akşama kadar kullanılacak cedit yeni fındık sopası ortaya çıkardı.   

 

Kiren sopasının işi daha uzun sürerdi. Kızılcığın sopalık şıvgını kesilir, yaprağı, çapağı yülündükten sonra yakılan çoban ateşinde özsuyunu dışa verinceye kadar kızdırılır. Soğumadan eğrisi büyrüsü tüfek namlusu gibi doğrultulur. Soğuyunca çelikleşir, eğilip bükülmez bir hal alır. Kiren sopası dayanıklı, fındık sopası gösterişlidir. Kiren sopası evladiyelik, fındık sopası gündeliktir. Kelebek misali ömrü sabahtan akşamadır. Kiren sopası gün vurdukça çifte su verilmiş gibi çelikleşir, kırda bayırda yitirilmezse babadan oğula geçer. Fındık sopası günü yedi mi kavrulur, sığıra vurdun mu kırılıverir. Yani fındık sopası bayramlık, kiren sopası seyranlıktır.Uşaklar fındık sopası derse de uslular kirenden şaşmaz.

 

Emin Emminin oluğundan suyunu içen sığırlar Koca Çamın altına tembelce uzanıp ağırdan geviş getirmeye başlarken çobanlar kaba çamın gölgesinde azık poğlarını çözmeye başlar.   Sabah bele sarılan poğa ne konmuşsa ortaya serilip karıştırılır. Sığırlar doğanın verdiğini, çobanlar sabahleyin poğlarına konanı paylaşırlar. Sığır keşiği azık keşiğiyle devam eder. Emin Emminin poyrasına ağzı dayayıp kanan kana içilen soğuk su çok geçmeden çobanları hiç yememişçesine acıktırır.  Deneyimli çobanlar azığın hepsini yemez. İkindilik bırakır. Açgözlülük edip azığını bitirenin cezası akşama kadar günün uzununda zır aç sığır peşinde koşmaktır.

 

Gün ağmaya, öğlenin koyu sıcağı hafiften tavsamaya başlayınca sığırların yaylım vakti geldi demektir.  Birinin ayaklanıp yayılmaya başlaması diğerlerini de harekete geçirir. Günün ikinci postası da böylece başlamış olur. Yoğun gökçeağaç ormanının ortasında adacıklar halindeki kıraç alanlara göynük denir. Vakti zamanında tarla yapmak için ormandan açılan, eskiden sürülüp ekilen  kıraçlar çoktan terki dünya etmiş  sahibinin adıyla anılır. Takım adalar misali  Macaroğlunun göynüğünden Köse Mehmet Ağanınkine, Yusuf Ağanın göynüğünden Emin Ağanınkine derken hepsinin hatırını sorup nasibini alan keşiğin köye doğru inişi başlar.  

 

Günün ilk yarısında yayılarak çıkılan yerlerden yayılarak iniş gün batımına kadar sürer.İlk bahardan son güze kadar gün be gün tekrarlanan sabah sığıra gidiş, akşam sığırdan dönüşe kışın ara verilir.Kışın hayvan kuruya çekilir. Gece gündüz ahırda bağdadır. Günde bir kez suya salındığında, oluğa çıkarıldığında gün yüzü görür, Bizler gibi onlar da dağın taşın özlemiyle baharı iple çekerler. 

 

Gün iyice sarkmaya, ufuk kızarmaya, akşam yeli üşütmeye başlayınca hayvanlara bir telaş, bir hareketlilik gelir. Köye yaklaşıldığını hisseder, akşam serinliğinde son otları avurdunda kütürdetirken daha ne duruyoruz dercesine  birbirleriyle ışmarlaşırlar.  Sabahtan akşama kekiğinden yoncasına, korungasından kuzu kulağına bin bir çeşit otla gerilen göğüsler, süt damlayan memeler havyanı bağlasan durmaz eder. Yeni buzağılamış olanlar pinde bıraktığı yavrusunun kokusu burnuna, melemesi kulağına gelmişçesine böğürerek yola düşerler, hızlanırlar,  giderek koşmaya başlarlar.

 

Ananın böğürüşünü, yavrunun meleyişini eşleştirip buluşturan doğanın frekansı gerçekten görülmeye değerdi. Ana sesini duyan yavru pinde duramaz olur, kanatlanıp uçmak, kapıları bacaları aşıp tez elden anaya kavuşmak için çırpınır. Sabah çıktıkları eşikten girme önceliği yavrulu sağmallarındır. Bin bir damardan ineğin, kömüşün memelerine inen doğanın nimeti  bütün gün pinde anayı bekleyen yavru için Lokman Hekim ilacı yerine geçerdi.

 

Yavru tarifsiz bir hazla anayı emip edüklerken, bizim hakkımız olan memeleri de anamız sağmaya başlardı. Hırstan, acelecilikten memeyi şaşırıp ana karnına, bacağına toslayan yavrunun ağzını memeyle buluşturmak çok hoşuma giderdi. Havyanı huylandırmadan memeyi buzağının ağzına vermek ustalık isterdi.

 

Hayvan memelerini gerip acıtan sütün boşalmasıyla rahatlar, keyiften kuyruk sallamaya başlardı. Anam; “Dur benim sakarım, dur benim sökülüm” diye arada bir sağrısını okşadıkça, memelerinde ne olur ne olmaz diye sakladığı sütü de cömertçe indiriverirdi. Kovaya boşalan sütün çıkardığı cim cort cim cort sesiyle, mest edici kokusuyla kendimden geçerdim. 

 

Aradan geçen yarım asır hiç yaşanmamış olsa. Yeniden çocukluk yıllarıma, şimdi viran olmuş hanemize  dönsem. Anam beni yine erkenden kaldırıp sığıra yollasa. Azığımı er öğlenden bitirip günün uzununda aç kalsam. Akşam buzağımız anasını emer, anam ineğimizi, kömüşümüzü sağarken ben yanına çömelsem. Yavruya hak, bize helal ak sütü bir güzel koklasam. Buzağıya, malağa memeyi tekrar buluversem. Çocukluğumun o doyumsuz sağım ninnisini tekrar tekrar dinlesem. 

 

Cim cort, cim cort…


Av. Hüseyin Özbek - 8 Temmuz 2016

Eserler/Kitaplar

HAKİMİYETİ MİLLİYE Mİ HAKİMİYETİ KÜLLİYE Mİ ANAYASA’YI CUMHURİYET ÖNCESİNE GÖTÜRMEK REJİM NE ZAMAN DEĞİŞTİ? SIRÇA KÖŞKÜN KIRILAN CAMI 31 MART’IN İNTİKAMI JÖN TÜRKLERDEN JÖN TÜRKİYELİLERE KENT BİLİNCİ Mİ ETNOFEODAL DAYATMAYA TESLİMİYET Mİ TÜRK SERMAYESİNDEN TÜRKİYELİ SERMAYEYE ÇANAKKALE CENTİLMENLER SAVAŞI MIYDI ? MİLLET MALIDIR TÜRK HALKI GAZZELİ GÖÇÜNE Mİ HAZIRLANIYOR ÜÇÜNCÜ ERMENİ DALGASI SINIRLARI ZORLARKEN TÜRK KİMLİĞİNİ TUTSAK ALAN BEDEVİ SOSYOLOJİSİ TARİHÇİLİK BAŞKA MEDDAHLIK BAŞKA ARAÇSALLAŞTIRILAN YARGI SİLAHA DÖNÜŞTÜRÜLEN HUKUK KONSOLOSLUK MAHKEMELERİNDEN SÖMÜRGE YARGISINA FETÖ’YE KİMLER YOL VERDİ DEMOGRAFİK ÇÖPLÜĞE DÖNÜŞTÜRÜLEN ZAVALLI ÜLKEM 101. YILINDA MÜBADELEYE BAKIŞ CUMHURİYET ŞEHİDİ UĞUR MUMCU “ÜÇ TARZI SİYASET”İ YENİDEN HATIRLAMAK ASKER DÜŞMANLIĞININ GENETİK ŞİFRELERİ NOEL KUTLAMASI MI ETNİK AYRILIKÇI MANİFESTO MU ZEYTİNDAĞI’NDAN GÜNÜMÜZE ÇÖLDE DEĞİŞEN BİRŞEY YOK KIZILCA GÜN GÜNEYDOĞUDAN ÖYKÜLER CUMHURİYET ŞEHİDİ NECİP HABLEMİTOĞLU YER EKSİ İKİ İHANETE ÖVGÜ YARIŞI ATTİLA OLMAYAN TÜRK TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİNE İNTİHAR SALDIRISI İHANET SİMGELERİNİ ANITLAŞTIRMANIN DAYANILMAZ SAKİLLİĞİ BİR BAŞKA AÇIDAN YEREL YÖNETİM STARBUCKS MU ZEMZEM Mİ BİLGE DİPLOMATIN ARDINDAN SİVİL ANAYASA MI EMİRNAME Mİ TÜRKİYE`NİN CUMALARI VAHDETTİN`İN 100.YIL RÖVANŞI KURTULUŞA LANET İŞGALE DAVET SİVİL SOSLU TAKUNYA ANAYASASI DEMOGRAFİK SUİKAST MADIMAK ASLINDA NE İDİ LOZAN’IN 100. YILINDA SEVR ÇAĞIRMA SEANSLARI MİLLİ MÜCADELENİN İSYAN MANİFESTOSU MANKURTLAŞIRSAN YOK OLURSUN KURTULUŞUN İLK ADIMINA SÜRÜLEN LEKE TAŞIYAN MI TAŞINAN MI KAZANÇLI DEPREM ÜZERİNDEN TOPLUM MÜHENDİSLİĞİ CUMALAR YİNE YANILTMADILAR 31 MART’IN DERİN KÖKLERİ ÇANAKKALE'Yİ DENİZDEN OKUMAK İSTİKLÂL MARŞI 102 YAŞINDA ÜÇ DEVRİM YASASI ÇÜRÜTÜLEN KURUMLARIN YANILTICI ALTERNATİFLERİ ÜZERİNE KARARGAHTA KUŞATILIP KIŞLAYA HAPSOLMAK POSTMODERN DERSİM HAREKATI BOZKURT ÖDÜLÜNDEN BOZKURT ÖDÜNÜNE DEPREM ÜZERİNDEN SURİYELİ PAZARLAMAK BAROLARIN SIĞINMACI SORUMLULUĞU JEOPOLİTİK İLE TEOPOLİTİK ARASINA SIKIŞMAK Mütareke Döneminin İşbirlikçileri Kuruluş Mimarisi CEMEVİ SALDIRISI NOTLARI Bağımsızlık belgesi: Lozan ZAHO ÜZERİNDEN TÜRKİYE `YE KUMPAS DOGA İLE KAVGA EDİLMEZ İŞGAL MECLİSİNDEN KURTULUŞ MECLİSİNE TERMİNOLOJİK ALIŞKANLIKTAN DÜŞÜNSEL TUTSAKLIĞA TÜRKLERİN KADERİNİ DEĞİŞTİREN “KADERİN ADAMI” Yüz yıllık Onur MİLLİ KURTULUŞUN GAZİ MECLİSİ BİR İHANET KRONOLOJİSİ RUSLARIN KILIÇ HAKKI NE ZAMAN İBADETE AÇILACAK TEKALİF-İ MİLLİYE DEVLETTEN PARA ALMAYAN ADALET BAKANI SURİYELİLER NASIL KALICILAŞTIRILIR MANDADAN EVVEL İSTİKLAL Dördüncü Bozgun Utancı Anıtlaştırma KUVVETLER AYRILIĞINA DÖNÜŞ İHTARI GÜLE GÜLE ÇAĞDAŞ NASREDDİN HOCA BENİ BURAYA GÖMÜN OĞLUM ÜŞÜR İKİNCİ SARISÜLÜK CİNAYETİ LOZAN ANTLAŞMASI'NIN 92. YILDÖNÜMÜ PROVASI YAPILAN ŞAHADET ŞAM’DA CUMA NAMAZINDAN ANKARA’DA CENAZE NAMAZINA 9 Haziran’da İnebolu’da olmak 7 HAZİRAN SEÇİMLERİ ÜZERİNE TÜRK SOLUNU SİYASAL KÜRTÇÜLÜĞÜN MARABASI YAPMAK SON UMUDUMUZ ANZAK BEYAZ PERDEDEN SIKILAN TAŞNAK KURŞUNU SÖMÜRGE SOLUNUN TURNUSOL KAĞIDI Ters Orantılı Etnik Denklem Türk Kalesi Yıkılırken MAĞDURİYET Mİ HUKUK TANIMAZLIK MI ORTA OYUNU ORTADAN KALDIRILIRSA SÖMÜRGE EKONOMİSİNİN SÖMÜRGE HUKUKU FLAMAN`IN KOYUNU SONRA ÇIKAR OYUNU ANAVATAN AHISKA VATAN TÜRKİYE AYDIN DOGAN MEDYADAN ÇEKİLİRKEN ŞEHİT KAYMAKAM KEMAL BEY PREVEZE Mİ İNEBAHTI MI TÜRK KOVULUNCA GERİDE TÜRKİYE KALIR MI ÜÇÜNCÜ TAŞNAK TAARRUZU TAHSİN ÇAVUŞ `UN ÖLDÜĞÜ GÜN KEREM`İN DÜDÜĞÜ AMA ÖLMEMİŞ DEĞİL Mİ BABA SEN ÇÜRÜMENİN RESMİNİ YAPABİLİR MİSİN ABİDİN? Kürdistan bayrağını göndere ve sineye çekenler –çektirenler – üzerine fütürist bir deneme İMAJ BOZULMASI YA DA “EROL TAŞ” LAŞTIRMA HÜSEYİN MASKELİ YEZİTLİK Ya da ALMAN ALEVİLİĞİ İHTİHAR BELGESİNİ YIRTAN MECLİSTEN ARDINDA İNTİHAR MEKTUBU BIRAKAN MECLİSE SENİN VATANIN NERESİ ? KIRIKÇI İSMAİL AĞA ÜÇÜNCÜ BALKAN BOZGUNU DAYATMASINA HAYIR MANİCİ BAŞI LOZAN ANTLAŞMASI `NIN 93. YILDÖNÜMÜ GÜL DESTİ GÜLÜM DESTİ ODUNUN KURUSU SUYUN DURUSU İSTANBUL BAROSU LAİKLİK PANELİ TOPLUM MÜHENDİSLİĞİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI KERKÜK BARZANİ’YE HOYRATLAR BİZE Mİ? CHP ’NİN YERİNE TAKLİDİ Mİ KONDU? MEZHEP MAKYAJLI ETNİK STRATEJİ UYUM MUCİZESİ Din Makyajlı Etnik Strateji AYRIŞMA DİNAMİĞİ NASIL İMAL EDİLİR SECCADEYİ İSLAMIN KABE’ SİNDEN KAPİTALİZMİN KABE’SİNE ÇEVİRMEK TÜRK ULUSUNU YENİDEN ERGENEKON’A KAPATMAK Postmodern Açılımın Turfanda Meyvesi MEHMET’İ HANGİ KURŞUN ÖLDÜRDÜ  TÜRKİYE’NİN SERMAYESİNDEN SERMAYENİN TÜRKİYE’SİNE İngilizce Ninnilerle (Uyutayım seni, büyüteyim seni, eğiteyim seni...) 90. Yılında Lozan İngilizce Ninnilerle
Yol Tarifi